.:: علی یزدی دوست ::. Ali YazdiDoost

وب سایت شخصی علی یزدی دوست

.:: علی یزدی دوست ::. Ali YazdiDoost

وب سایت شخصی علی یزدی دوست

آنچه در این وب‌سایت مطالعه می‌کنید، بامطالعه کتب دینی و سایت‌های معتبر آماده‌شده است و سعی شده است مطالب مفید در سایت درج شود تا مورداستفاده همگان قرار گیرد.
استفاده از آنها در آثار مکتوب و... با ذکر منبع «وب‌سایت شخصی علی یزدی دوست» نشان‌دهنده ایمان و اعتقاد شما به حقوق معنوی دیگران و رعایت اخلاق فرهنگی و ادبی است.
بدیهی است طرح دیدگاه‌های سازنده شما، هدیه معنوی و ارزشی خواهد داشت.
امیدوارم من را از دعای خیر خود محروم نکنید.
آخرین نظرات

معرفی کتاب فرهنگ نام و اسماء هم نام

جمعه, ۲۶ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ق.ظ

عنوان کتاب: فرهنگ نام و اسماء همنام
تحقیق و تا لیف: مهدی قربانی
نشر: قاف مشهد الرضا (ع)
موضوع: نام های ایرانی، اسلامی، اشخاص
تعداد صفحات: ۴۰۰
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
شابک: ۵-۸۴-۸۸۵۵-۹۶۴-۹۷۸
نوبت چاپ: پنجم
قیمت: ۱۲۰۰۰۰ ریال

به نام خالق هستی بخش
سخنی در بارهٔ کتاب: «فرهنگ نام واسماء هم نام»
رسول خدا صلی الله علیه و آ له نیز در با رهی نام گذاری فرزندان فرمودند: حَقُّ الوَلدِ علی والِدِهِ أن یُحَسِّنَ اسمَهُ، و یُزَوِّجَهُ إذا أدرَکَ، و یُعَلِّمَهُ الک تاب.(کنز العمّال: ۴۵۱۹۱(.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: حقّ فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برایش انتخاب کند، هر وقت بالغ شد، او را همسر دهد، و بدو قرآن بیاموزد. «
مرحوم ابوالحسن حافظیان (ره) در لوح محفوظ آورده‌اند: بین حروف هم مثل سایر اشیاء رابطه و تناسب و اّنس و محبت است.
الْأَسْماُءَ تُنزِلُ مِنَ السَّماءِ..
کقوله تعالی: «فَإِنْ أَعْرَضُوا فَما أَرْسَلْناکَ علی هم حَفِیظاً إِنْ عَلَیْکَ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ إِنَّا إِذا أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَهً فَرِحَ بِها وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَهٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُورٌ * لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یخ لق ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ[۱]» خداست تنها مالک زمین و آسمان ها هرچه بخواهد می‌آفریند و به هرکه خواهد فرزند اناث (دختر) و به هر که خواهد فرزند ذکور (پسر) عطا می‌کند* یا در یک رحم دو فرزند پسر و دختر قرار می‌دهد و هر که خواهد عقیم (نازای نده) می‌گرداند که او (به صلاح خلق) دانا و به (به هرچه خواهد) توانا است.
امروزه برخی از زوجین که بنا دلایلی نازا هستند چه بسا به هر راهی و به هر چیزی متوسل شوند که فرزند دار شوند، در این خصوص کلمه قابل توجهی را حضرت آیت الله حسن زاده آملی مورد اشاره داده و آورده‌اند:«استاد بزرگوارم در رشته های ارثما طیقی از علم اوفاق و غیره شرف الله نفسه الزکیه روزی در اثنای تدریس برایم حکایت فرمود که یکی از آشنایانم عقیم بود، برای فرزند دار شدن از شخصی دستور العمل یک اربعین(۴۰ روز) گرفت، در اثنای ریاضت اربعین تمثلی برایش روی آورد که دید شمشیر بزرگی برهنه بسیار تیز در جلوی او نهاده اند و به او تفهیم کرده اند که بنا بر این است شما عقیم باشید، اگر با ما سر جنگ دارید این هم شمشیر.[۲]»
آری! «قرآن شفای تمام دردها و امراض روحی، درونی و جسمی انسان‌ها است. قرآن تمام مشکلات و مهمات و گرفتاری های بشر را درمان است. شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ [۳] (شفا بخش دل‌ها) قرآن بیان گر همه چیز بوده و چیزی نیست از جاندار و بی جان که در کتاب مبین نباشد. «و مادر کتاب آفرینش،بیان هیچ چیز را فرو گذار نکردیم..[۴]»«و ما بر مردمان کتاب فرستادیم که درآن هرچیز بر اساس علم و دانش تفضیل دادیم.[۵]» وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ[۶] و از قرآن آن چه شفا بخش است نازل می کنیم. پس اگر کسی ازقرآن چاره و درمان و شفا نگیرد، از غیر آن نباید انتظار داشته باشد[۷]»
حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی فرموده‌اند:«خداوند به کم اکتفا کرده است و حدی برای آن معین کرده مثلاً نماز پنج مرتبه، روزه یکماه زکوه از نصاب مقدار معینی ولی برای ذکر حدی معین نفرموده و اینمضمون در کتاب کافی وارد است برای این که انسان باید جزئیات کارخود را موافق با حکم الهی قراردهد.[۸]»
یکی از آرزوها [۹] و دغدغه های زوجین پس از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک فرزند دار شدن و تعیین نام برای فرزند است و این امر جزئی اما مهم در برخی از موارد منشاء اختلافات شدید و…. است، در حالی که با محور قرآن دادن و سنت نبوی در زندگی مشترک، می‌توان بر تمام مشکلات فائق آمد.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له فرمودند: ألسَّمتُ الحَسَنُ جُزء مِن خَمسَه وَ سَبعینَ جُزء مِنَ النُّبوَُّهِ. نام نیک یک جزء از هفتاد و پنج جزء پیغمبری است. [۱۰]
البته باید گفت، از مفهوم حدیث شریف دو برداشت به صورت اعم و اخص، متصور و استفهام می‌شود:
اول این که برای فرزندانمان نام نیک انتخاب کنیم.
دوم این که در دنیا با انجام اعمال خیرخواهانه و پسندیده نام نیک از خود به یادگار گذاریم، مانند کسانی که با وقف کردن رقبات، یا ساختن مسجد، مدرسه، بیمارستان، مراکز درمانی و نگهداری از ایتام و.. … باقیات الصالحات و نام نیک از خود به جای می‌گذارند. در هر حال چه به صورت اعم و چه به صورت اخص،نام نیک حائز اهمیت بوده و هست، از این رو حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند:
۴۳۳٫وَ قَالَ الرِّضَا (ع): لا یُولَدُ لَنَا مَوْلُودٌ إِلَّا سَمَّیْنَاهُ مُحَمَّداً فَإِذَا مَضَی سَبْعَهُ أَیَّامٍ فَإِنْ شِئْنَا غَیَّرْنَا وَإِلَّا ترک نا [۱۱].
امام رضا (ع) فرمود: هیچ فرزندی از ما متولد نمی‌شود جز آن که نام او را محمد می‌گذاریم و وقتی هفت روز گذشت، اگر خواستیم اسم او را تغییر می‌دهیم و الّا بر همان اسم باقی می‌گذاریم
۴۳۴٫وَ قَالَ (ع): اسْتَحْسِنُوا أَسْمَاءَکُمْ فَإِنَّکُمْ تُدْعَوْنَ بِهَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ قُمْ یَا فُلانَ بْنَ فُلانٍ إِلَی نو رک قُمْ یَا فُلانَ بْنَ فُلانٍ لا نُورَ لَکَ [۱۲].
و فرمود: نام های نیکو بگذارید زیرا روز قیامت به نام هایتان صدا می‌زنند و می‌گویند: ای فلان پسر فلان! به سوی نورت برخیز! و ای فلان پسر فلان! برخیز! ولی نوری نداری.
با توجه به این که حضرت رضا (ع) می‌فرمایند روز قیامت به نام هایتان صدا می‌زنند و می‌گویند به سوی نورت برخیز، در نتیجه منشاء نور، خداوند منان است و بس، پس می‌توان نتیجه گرفت هر نامی که منشاء آن غیر خدایی باشد بی تردید آثار مثبتی برای صاحب آن اسم نخواهد داشت.
حال این سئوال مطرح می‌شود؛ ما که در نام گذاری خودمان دخیل نبوده‌ایم و پدارن ما از روی بی توجهی و …نام بی مسمی و غیر خدایی برای ما انتخاب کرده‌اند چه کنیم؟!
در پاسخ به سئوال باید گفت: «حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی (مد ظله العالی) درکتاب مفتاح الفلاح آورده اند: هرکس اسم خود را به عدد ابجدی حساب کند و یکی از نام های الهی را موافق آن عدد انتخاب نماید و هرروز به همان عدد آن نام را تکرار کند در روز قیامت به همان نامی که همیشه تکرارکرده شناخته خواهد شد.[۱۳]»
«در باره حروف و اعداد آن آورده‌اند: حروف به منزله جسم و عدد آن‌ها به منزله روح است «الاعداد ارواح و الحروف اشباح» پس اگر بخواهیم روح اسم را در خود متجلی سازیم باید که عدد آن را کشف و به همان عدد تکرار کنیم – مدت این ذکر حداقل چهل روز و بهتر از آن مدت یک سال است، اما خوشا به حال کسانی که توفیق داشته باشند در تمام عمر ذکر هم نام با اسم خود را تکرار نمایند. به قول دهدار عیانی:
نزد اهل خر دو اهل عیان* حرف جسم وعد اوست چو جان [۱۴]»
را قم با آرزوی صحت و سلامت، عافیت و رستگاری،برای ملت شریف و صبور، نجیب و سلیم در ایران اسلامی، برای همهٔ کسانی که نام آنان آمده و خواهد آمد، با صرف وقت و دقت بسیار، به حکم آیه شریفه:«… أَلا به ذکر اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ [۱۵]» با هدف نشرمعارف قرآنی، تشویق و ترغیب و ایجاد انگیزه در مؤمنین و مؤمنات و موحدین برای توسل و تمسک به ذکر الهی، با استفاده از CD فرهنگ نام و نام گزینی که از طریق اداره کل ثبت احوال کشور در اختیارم قرارگرفته است برای تمام نام هایی که تاکنون به ثبت رسیده عدد ابجدی (کبیر) آن را استخراج و یکی از اسماء باری تعالی را به تنهایی و یا به صورت ترکیبی به نحوی که جمع آن موافق عدد آن نام باشد در مقابل آورده ام، تا هرکس بخواهد در روز قیامت با اسماء الهی محشور شود ذکر هم نام خود را همه روزه تکرار نموده و ما را با دعای خیر یاد نماید.
مزید بر آن برای آشنایی خوانندگان عزیز با معنی و مفهوم اسماء الهی، در پایان و به ضمیمه با ذکر مقدمه ای در باره ذکر، خواص اسماءالحسنی را مختصر و مفید آورده‌ایم تا صاحب نام هایی که من بعد انتخاب خواهد شد و یا در CD مذکور وجود نداشته، بتوانند ذکر هم نام خود را انتخاب، از فیض ذاکر شدن به ذکر هم نام خود بهره‌مند شوند.
دستورالعمل
از آن جا که ممکن است در محاسبه اعداد و تایپ و حروف چینی خطایی صورت گرفته باشد، در این جا نحوه محاسبهٔ نام‌ها را به حساب حروف ابجد می‌آوریم تا هرکس بخواهد با مراجعه به جدول حروف ابجد کبیر یا صغیر که در بخش ضمیمه آمده است, عدد حرف حرف نام خود را استخراج نماید بدین ترتیب مثلاً: فاطمه (ف= ۸۰ – الف = ۱ – ط = ۹ – م= ۴۰ – هـ = ۵ – جمع آن می‌شود ۱۳۵) حال به مراجعه به جدول اسماءالحسنی یک یا دو و یا سه اسم را که جمع عددی آن‌ها با عدد نام شما موافق باشد استخراج می‌کنید برای فاطمه اسم حمید= ۶۲ – و جلیل= ۷۳ که در مجموع ۱۳۵ می‌شود استخراج شده است، حال هر روز ۱۳۵ بار می‌گویید «یا حمید ویا جلیل» البته باید گفت که عدد «یا» محاسبه نمی‌شود و به عنوان حرف ربط و آهنگ ذکر آمده است، گرچه می‌توان از «یا» اسم اعظم باری تعالی جل اله [۱۶] را استخراج نمود.
اما کسانی که عدد نام آن‌ها بالغ بر هزار است مثل «غلامرضا= ۲۰۷۲» طبعاً ممکن است نتوانند به این تعداد ذکر مبادرت نمایند می‌توانند از جدول حروف ابجد صغیر استفاده نموده که همین نام می‌شود ۳۲،آن گاه انتخاب اسم باری تعالی را نیز باید به همان حساب حروف ابجد صغیر محاسبه و استخراج شود، بدین ترتیب تعداد ذکر کاهش خواهد یافت.
آری به حول قوهٔ الهی کتاب» فرهنگ نام و اسما هم نام» مورد توجه اهل علم و خرد قرار گرفته است و توسط سرکار خانم نفیسه فیاض بخش استاد دانشگاه در بهمن ماه ۱۳۹۱ طی دو جلسه از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه قرآن برنامه» خانه محبت» کتاب فرهنگ نام و اسماء هم نام را به عنوان کتابی ارزشمند و منحصر به فرد معرفی و به بینند گاه توصیه نموده‌اند این کتاب را تهیه نمایند.
اما چند نکتهٔ مهم برای توضیحات بیشتر در خصوص کتاب» فرهنگ نام و اسماء هم نام» این که:
۱) به گفته برخی از اساتید دانشگاه علوم قرآنی، کتاب» فرهنگ نام و اسماء هم نام» بهترین کتاب برای سیر سلوک الی الله است که برای افراد مبتدی می‌تواند آنان را به سر منزل مقصود برساند و ممکن است سالیان زیادی طول بکشد تا همهٔ اسرار و رموز آن را کشف کنند زیرا ناچاراً برخی موارد با رمز گفته شده تا نااهل نتواند از آن استفاده کند.
۲) اگر کسانی که مایل به ورود به مراحل سیر سلوک الی الله هستند کتاب» فرهنگ نام و اسماء هم نام» را با دقت مورد مطالعه قرار دهند و به رموز آن پی ببرند بی تردید تا مدت زیادی نیازمند استاد نخواهند بود و چه بسا بر اثر مداقه در مطالعات خود صاحب اسرار شوند.
۳) قسمت‌های از کتاب» فرهنگ نام و اسماء هم نام» برای کسانی است که در علم حروف و اعداد پیشرفت‌هایی داشته‌اند و می‌توانند از آن به موارد بیشتری دسترسی پیدا کنند در نتیجه کسانی که در این علم مطالعه دارند نیز می‌توانند کتاب» فرهنگ نام و اسماء هم نام» را به عنوان مرجعی معتبر و مستند مورد استفاده قرار دهند زیرا حقیر فقیر مو لف این اثر اجازه آن را برای استفاده های مشروع همراه با موکل خاص در نظر گرفته ام.
۴) در بارهٔ عدد چهل روز که ختم ذکر هم نام در مقدمهٔ کتاب» فرهنگ نام و اسماء هم نام» به آن اشاره شده است رمز رازی است که نمی‌توان آن را با شرح مکتوب بیان نمود زیرا در حوصله خوانندگان نیست و بیشتر در جلسات خصوصی برای عزیران بیان نموده ام.
[۱] -سوره شوری (۴۲): آیات ۴۹-۴۸ – ترجمه الهی قمشه‌ای.
[۲] – هزار و یک کلمه، آیت الله حسن حسن زاده آملی، ج ۲،ص ۷۴ – کلمه ۲۲۶
[۳] ۰سوره یونس (۱۰): آیه ۵۷.
[۴] – رجوع کنید به ترجمه آیه ۳۸ از سوره انعام.
[۵] – رجوع کنید به ترجمه آیه ۵۲ از سوره اعراف.
[۶] – سوره اسراء (۱۷):آیه ۸۲.
[۷] -خواص و آثار مسبحات: مژلف، مهدی قربانی، ص ۱۹ – انتشارات قاف مشهد الرضا (ع).۱۳۸۴٫
[۸] – هزار و یک نکته، آیت الله حسن حسن زاده آملی، نکته ۹۳۱،ص ۷۷۱
[۹] – پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له فرمودند: آرزو برای امّت من رحمت است. و اگر آرزو نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی‌داد و هیچ باغبانی درختی بر نمی‌نشاند. منتخب میزان الحکمه، ج۱، مژلف: آیت الله ری شهری، حدیث ۲۹۶.
[۱۰] – نهج الفاصه، ترجمه ابولقاسم پاینده، ص ۵۳۲ – سخن ۱۷۷۹.
[۱۱]. عده الداعی: ۸۷٫ و هزارویک حدیث رضوی، تالیف:مهدی قربانی،ج۱،ح ۷۳۶.
[۱۲]. عده الداعی: ۸۷٫ و هزارویک حدیث رضوی، تا لیف: مهدی قربانی،ج۱،ح ۷۳۷.
[۱۳] – نگارنده: اصل عبارت کتاب عرفانی و برای همگان قابل استنباط به نظر نرسید لذا شرح این موضوع با ادبیات روان و ساده آورده‌ایم.
[۱۴] – هزار و یک کلمه، آیت الله حسن حسن زاده آملی، ج ۱، کلمه ۹۸ /ص ۱۰۹.با شرح و توضیح نگارنده.
۱۰- سوره رعد (۱۳): آیه ۲۸
[۱۶] – یا = ۱۱ = هو،اگر از ۱ تا ۱۱ را جمع کنیم می‌شود ۶۶ = الله، وکیل – در نتیجه می‌توان در ذکر، «یا» را با این نیت در نظر گرفت. به این معنی: خدایی که حمید و جلیل و کبیر و …هستی. لذا ذکر مورد نظر نوعی حالت استغاثه خواهد داشت که قطعاً موثرتر خواهد بود.
 
 
برای خرید کتاب فرهنگ نام و اسماء هم نام به و بسایت مگنا بوک مراجعه کنید و یا بر روی پیوند زیر کلیک کنید.
 
خرید اینترنتی کتاب: فرهنگ نام و اسماء هم نام 


******

به منظور سهولت در دریافت ذکر همنام سرویس مشاوره و اعلام ذکر همنام با همکاری پیام‌رسان ایرانی گپ راه‌اندازی شد.

برای عضویت در این سرویس می‌توانید از طریق لینک (https://gap.im/farhangenam) اقدام کنید.

توجه داشته باشید برای عضویت در سیستم بایستی پیام‌رسان گپ را در گوشی خود نصب کنید و یا از طریق مرورگر در پیام‌رسان گپ لاگین کنید.

لینک دانلود پیام رسان گپ: https://dl.gap.im
لینک نسخه وب پیام رسان گپ: https://web.gapafzar.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی