.:: علی یزدی دوست ::. Ali YazdiDoost

وب سایت شخصی علی یزدی دوست

.:: علی یزدی دوست ::. Ali YazdiDoost

وب سایت شخصی علی یزدی دوست

آنچه در این وب‌سایت مطالعه می‌کنید، بامطالعه کتب دینی و سایت‌های معتبر آماده‌شده است و سعی شده است مطالب مفید در سایت درج شود تا مورداستفاده همگان قرار گیرد.
استفاده از آنها در آثار مکتوب و... با ذکر منبع «وب‌سایت شخصی علی یزدی دوست» نشان‌دهنده ایمان و اعتقاد شما به حقوق معنوی دیگران و رعایت اخلاق فرهنگی و ادبی است.
بدیهی است طرح دیدگاه‌های سازنده شما، هدیه معنوی و ارزشی خواهد داشت.
امیدوارم من را از دعای خیر خود محروم نکنید.
آخرین نظرات

معرفی کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۳۵ ب.ظ

یکی از تغییرات سریع و چشمگیر در بازار دادوستد، پدیده "بازاریابی چند سطحی " است.

در این نوشتار، پس از موضوع شناسی فروش کالا یا خدمات بر اساس بازاریابی چند سطحی به نشانه‌های سلامت و فساد این شرکت‌ها اشاره می‌شود. سپس حکم انواع این سیستم فروش ازنظر شرع و قانون‌گذار، در ایران و کانادا و امریکا بررسی می‌شود، تا زمینه بهره‌گیری بخش اقتصادی از مزیت‌ها و فرصت‌های ویژه بازاریابی شبکه ای فراهم گردد و با به‌کارگیری این انقلاب تجاری، با شعار "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، به رونق تولید ملی کمک شود.

  • شابک: 9789649716398
  • مؤلف / نویسنده: سید مهدی نریمانی زمانی آبادی
  • ناشر: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی
  • سال چاپ: 1392
  • قیمت پشت جلد: 72000
  • نوبت چاپ: اول
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحات: 239
  • تعداد جلد: 1
  • نوع جلد: شومیز
  • زبان: پارسی
  • وزن (گرم): 270



چکیده کتاب :

یکی از تغییرات چشم‌گیر و انقلاب گونه بازار دادوستد، پدیده «بازاریابی چند سطحی» است. شرکت‌های بازاریابی چند سطحی بر دو نوع‌اند؛ سالم (بازاریابی شبکه‌ای) و ناسالم (بازاریابی هرمی). سؤال اصلی این است که نشانه سلامت و حکم شرکتِ چند سطحی چیست؟ در این نوشتار، پس از موضوع شناسی شرکت‌های فروش کالا یا خدمات بر اساس بازاریابی چند سطحی و فعالیت آن‌ها به نشانه‌های سلامت و فساد این شرکت‌ها اشاره می‌شود. سپس حکم دو نوعِ این سیستم فروش (شبکه‌ای و هرمی) از نظر شرع و قانون‌گذار، در ایران و کانادا و امریکا موردبررسی قرار می‌گیرد، تا زمینه بهره‌گیری بخش اقتصادی، از مزیت‌ها و فرصت‌های ویژه بازاریابی شبکه‌ای، فراهم گردد و با به‌کارگیری این انقلاب تجاری، در سالِ تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، به رونق تولید ملی کمک شود. نویسنده در مقام تأیید یا ردّ شرکتِ خاصی نیست، بلکه شیوه‌های مختلفِ موجود را بررسی می‌کند و راه‌های انطباق روش‌های مزبور را با آموزه‌های شرع اسلام بیان می‌دارد. ازاین‌رو، مطالعه کامل بخش‌ها و گزینشی نخواندن مطالب، ضروری است.

******

این اثر در شش فصل؛ موضوع‌شناسی، معرفی بازایابی چندسطحی، انواع بازاریابی چندسطحی، نکات تکمیلی، ملاک و حکم‌شناسی و بازاریابی جند سطحی در قانون نگاشته شده است.

نویسنده در این اثر به دنبال تبیین حکم شرعی انواع دادوستد چندسطحی است و می‌کوشد تا زمینه بهره‌گیری بخش اقتصادی از مزیت‌ها و فرصت‌های ویژه بازاریابی شبکه‌ای را فراهم کند و با به کارگیری این انقلاب تجاری، با شعار «تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی» به رونق تولید ملی کمک شود.

در فصل اول این کتاب، تاریخچه بازاریابی چندسطحی در دنیا و ایران، در فصل دوم بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی هرمی، معیار؛ در فصل سوم تقسیم بر اساس کالا و تقسیم بر اساس روش و در فصل چهارم مراحل آموزش، شعارها، اهداف و علل گرایش مردم به بازاریابی چندسطحی و شرکت‌های هرمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نگارنده که خود محصل حوزه علمیه است، در فصل پنجم به ملاک و حکم شناسی این مسئله می‌پردازد. وی به حکم شرعی و ماهیت فقهی شرکت‌ها و بازاریابی چند سطحی پرداخته و فتوای مراجع تقلید را در این باره آورده است.

این پژوهشگر در ادامه به نقد فقهی شرکت‌های هرمی و بطلان عقد با اینگونه شرکت‌ها پرداخته و به تبیین مبانی فقهی در این موضوع چون اصالة الفساد در معاملات، بطلان عقد به سبب تعذر وفا به آن، قاعده نفی سبیل، حفظ و اختلال نظام، تابعیت عقد از قصد، عدم تحقق شرایط کالا، تضاد با سیره عقلا و... همت گمارده است.

نویسنده در بخش دیگر از فصل پنجم، استفتائات و فتاوای مراجع پیرامون بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی را آورده است و نظرات و آراء مراجع تقلید عظام آیات خامنه‌ای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، سیستانی، سبحانی، علوی گرگانی، روحانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و... را همراه با پرسش و پاسخ آن مرجع منعکس کرده است.

فصل ششم این کتاب به بازاریابی چندسطحی در قانون اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل قوانین بازاریابی شبکه‌ای، شرایط ادامه فعالیت شرکت و قوانین بازاریابی هرمی را بررسی کرده و نیز در پایان این پژوهش، فهرستی از اصطلاحات و منابع مکتوب شده است.

یادآور می‌شود، چاپ نخست کتاب «فقه و بازاریابی چند سطحی» به قلم حجت‌السلام سیدمهدی نریمانی در 1500 نسخه و 239 صفحه به قیمت 72000 ریال از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار نشر شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی