معرفی کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی
يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۳۵ ب.ظ
یکی از تغییرات سریع و چشمگیر در بازار دادوستد، پدیده "بازاریابی چند سطحی " است.
در این نوشتار، پس از موضوع شناسی فروش کالا یا خدمات بر اساس بازاریابی چند سطحی به نشانههای سلامت و فساد این شرکتها اشاره میشود. سپس حکم انواع این سیستم فروش ازنظر شرع و قانونگذار، در ایران و کانادا و امریکا بررسی میشود، تا زمینه بهرهگیری بخش اقتصادی از مزیتها و فرصتهای ویژه بازاریابی شبکه ای فراهم گردد و با بهکارگیری این انقلاب تجاری، با شعار "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، به رونق تولید ملی کمک شود.
- شابک: 9789649716398
- مؤلف / نویسنده: سید مهدی نریمانی زمانی آبادی
- ناشر: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
- سال چاپ: 1392
- قیمت پشت جلد: 72000
- نوبت چاپ: اول
- قطع: رقعی
- تعداد صفحات: 239
- تعداد جلد: 1
- نوع جلد: شومیز
- زبان: پارسی
- وزن (گرم): 270
چکیده کتاب :
یکی از تغییرات چشمگیر و انقلاب گونه بازار دادوستد، پدیده «بازاریابی
چند سطحی» است. شرکتهای بازاریابی چند سطحی بر دو نوعاند؛ سالم (بازاریابی
شبکهای) و ناسالم (بازاریابی هرمی). سؤال اصلی این است که نشانه سلامت و
حکم شرکتِ چند سطحی چیست؟
در این نوشتار، پس از موضوع شناسی شرکتهای فروش کالا یا خدمات بر اساس
بازاریابی چند سطحی و فعالیت آنها به نشانههای سلامت و فساد این شرکتها
اشاره میشود. سپس حکم دو نوعِ این سیستم فروش (شبکهای و هرمی) از نظر شرع
و قانونگذار، در ایران و کانادا و امریکا موردبررسی قرار میگیرد، تا
زمینه بهرهگیری بخش اقتصادی، از مزیتها و فرصتهای ویژه بازاریابی
شبکهای، فراهم گردد و با بهکارگیری این انقلاب تجاری، در سالِ تولید ملی و
حمایت از کار و سرمایه ایرانی، به رونق تولید ملی کمک شود.
نویسنده در مقام تأیید یا ردّ شرکتِ خاصی نیست، بلکه شیوههای مختلفِ موجود
را بررسی میکند و راههای انطباق روشهای مزبور را با آموزههای شرع
اسلام بیان میدارد. ازاینرو، مطالعه کامل بخشها و گزینشی نخواندن
مطالب، ضروری است.
******
این اثر در شش فصل؛ موضوعشناسی، معرفی بازایابی چندسطحی، انواع بازاریابی چندسطحی، نکات تکمیلی، ملاک و حکمشناسی و بازاریابی جند سطحی در قانون نگاشته شده است.
نویسنده در این اثر به دنبال تبیین حکم شرعی انواع دادوستد چندسطحی است و میکوشد تا زمینه بهرهگیری بخش اقتصادی از مزیتها و فرصتهای ویژه بازاریابی شبکهای را فراهم کند و با به کارگیری این انقلاب تجاری، با شعار «تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی» به رونق تولید ملی کمک شود.
در فصل اول این کتاب، تاریخچه بازاریابی چندسطحی در دنیا و ایران، در فصل دوم بازاریابی شبکهای، بازاریابی هرمی، معیار؛ در فصل سوم تقسیم بر اساس کالا و تقسیم بر اساس روش و در فصل چهارم مراحل آموزش، شعارها، اهداف و علل گرایش مردم به بازاریابی چندسطحی و شرکتهای هرمی مورد بررسی قرار میگیرد.
نگارنده که خود محصل حوزه علمیه است، در فصل پنجم به ملاک و حکم شناسی این مسئله میپردازد. وی به حکم شرعی و ماهیت فقهی شرکتها و بازاریابی چند سطحی پرداخته و فتوای مراجع تقلید را در این باره آورده است.
این پژوهشگر در ادامه به نقد فقهی شرکتهای هرمی و بطلان عقد با اینگونه شرکتها پرداخته و به تبیین مبانی فقهی در این موضوع چون اصالة الفساد در معاملات، بطلان عقد به سبب تعذر وفا به آن، قاعده نفی سبیل، حفظ و اختلال نظام، تابعیت عقد از قصد، عدم تحقق شرایط کالا، تضاد با سیره عقلا و... همت گمارده است.
نویسنده در بخش دیگر از فصل پنجم، استفتائات و فتاوای مراجع پیرامون بازاریابی شبکهای و شرکتهای هرمی را آورده است و نظرات و آراء مراجع تقلید عظام آیات خامنهای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، سیستانی، سبحانی، علوی گرگانی، روحانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و... را همراه با پرسش و پاسخ آن مرجع منعکس کرده است.
فصل ششم این کتاب به بازاریابی چندسطحی در قانون اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل قوانین بازاریابی شبکهای، شرایط ادامه فعالیت شرکت و قوانین بازاریابی هرمی را بررسی کرده و نیز در پایان این پژوهش، فهرستی از اصطلاحات و منابع مکتوب شده است.
یادآور میشود، چاپ نخست کتاب «فقه و بازاریابی چند سطحی» به قلم حجتالسلام سیدمهدی نریمانی در 1500 نسخه و 239 صفحه به قیمت 72000 ریال از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار نشر شده است.
******
این اثر در شش فصل؛ موضوعشناسی، معرفی بازایابی چندسطحی، انواع بازاریابی چندسطحی، نکات تکمیلی، ملاک و حکمشناسی و بازاریابی جند سطحی در قانون نگاشته شده است.
نویسنده در این اثر به دنبال تبیین حکم شرعی انواع دادوستد چندسطحی است و میکوشد تا زمینه بهرهگیری بخش اقتصادی از مزیتها و فرصتهای ویژه بازاریابی شبکهای را فراهم کند و با به کارگیری این انقلاب تجاری، با شعار «تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی» به رونق تولید ملی کمک شود.
در فصل اول این کتاب، تاریخچه بازاریابی چندسطحی در دنیا و ایران، در فصل دوم بازاریابی شبکهای، بازاریابی هرمی، معیار؛ در فصل سوم تقسیم بر اساس کالا و تقسیم بر اساس روش و در فصل چهارم مراحل آموزش، شعارها، اهداف و علل گرایش مردم به بازاریابی چندسطحی و شرکتهای هرمی مورد بررسی قرار میگیرد.
نگارنده که خود محصل حوزه علمیه است، در فصل پنجم به ملاک و حکم شناسی این مسئله میپردازد. وی به حکم شرعی و ماهیت فقهی شرکتها و بازاریابی چند سطحی پرداخته و فتوای مراجع تقلید را در این باره آورده است.
این پژوهشگر در ادامه به نقد فقهی شرکتهای هرمی و بطلان عقد با اینگونه شرکتها پرداخته و به تبیین مبانی فقهی در این موضوع چون اصالة الفساد در معاملات، بطلان عقد به سبب تعذر وفا به آن، قاعده نفی سبیل، حفظ و اختلال نظام، تابعیت عقد از قصد، عدم تحقق شرایط کالا، تضاد با سیره عقلا و... همت گمارده است.
نویسنده در بخش دیگر از فصل پنجم، استفتائات و فتاوای مراجع پیرامون بازاریابی شبکهای و شرکتهای هرمی را آورده است و نظرات و آراء مراجع تقلید عظام آیات خامنهای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، سیستانی، سبحانی، علوی گرگانی، روحانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و... را همراه با پرسش و پاسخ آن مرجع منعکس کرده است.
فصل ششم این کتاب به بازاریابی چندسطحی در قانون اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل قوانین بازاریابی شبکهای، شرایط ادامه فعالیت شرکت و قوانین بازاریابی هرمی را بررسی کرده و نیز در پایان این پژوهش، فهرستی از اصطلاحات و منابع مکتوب شده است.
یادآور میشود، چاپ نخست کتاب «فقه و بازاریابی چند سطحی» به قلم حجتالسلام سیدمهدی نریمانی در 1500 نسخه و 239 صفحه به قیمت 72000 ریال از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار نشر شده است.